2023. június 20-tól egy Magyarországon eddig nem alkalmazott digitális megoldással találkozhatnak a Budapesti Közlekedési Központ ügyfelei. A BKK, a Mastercard, a Monet+ és a K&H együttműködésében elindult a Budapest Pay&GO tesztidőszaka. Az új digitális szolgáltatásnak köszönhetően a 100E Repülőtéri Expresszen a jegyvásárlás és érvényesítés egyetlen mozdulattal történik, amelyhez csupán egy bankkártyára van szükség.
Újabb lépést tesz a digitalizáció területén a Budapesti Közlekedési Központ. A társaság 2023. június 20-ától a Mastercarddal, a Monet+-szal és a K&H-val közösen egy olyan technikai megoldás próbaidőszakát indította el, amely még gyorsabbá és egyszerűbbé teszi a közösségi közlekedés használatát. A BKK célja, hogy tapasztalatot szerezzen egy Magyarországon eddig ismeretlen, de nemzetközi piacon már gyakran alkalmazott technológiáról.
A Budapest Pay&GO szolgáltatást az együttműködő felek, egy a Városháza parkban kiállított 100E Repülőtéri Expresszen mutatták be. Kerpel-Fronius Gábor, okosvárosért és részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes, dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója, Király Andrea a K&H Csoport lakossági divízióvezetője és Berkes Tibor a Mastercard Termék és Új fizetési megoldások igazgatója közösen szemléltették az új eszköz használatát és a szolgáltatás előnyeit.
A sajtónyilvános bemutatón Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes elmondta, hogy Budapest városvezetésének célja, hogy olyan innovatív, nyitott városkormányzást valósítson meg, amelyben folyamatos az együttműködés a civil és a vállalati szférával. „A nyitott városkormányzásnak része az is, hogy folyamatosan kísérletezzünk új megoldásokkal – a tesztidőszakok alatt ugyanis még azelőtt kiderül, hogy egy-egy újítás hogyan működik a gyakorlatban, mielőtt elköteleződünk egy nagyszabású fejlesztés irányába – így tudunk finomítani a megoldásainkon azok bevezetése előtt. Ezt kulcsfontosságúnak tartjuk.” – nyilatkozta a főpolgármester-helyettes.
Dr. Walter Katalin a BKK vezérigazgatója szerint a BKK eltökélt célja,
hogy újabb és újabb lépéseket tegyen a digitális fejlesztések területén,
amelyekkel egyszerűbbé, vonzóbbá, versenyképesebbé válik a közösségi
közlekedés. Ennek az ügyfélközpontú látásmódnak lett az eredménye a többi
között a BudapetGO elindítása, az időalapú digitális jegyek bevezetése, az
automatahálózat modernizálása, sőt, a jegyellenőrök munkáját segítő digitális
eszközök, és megoldások bevezetése is. A Mastercarddal és a K&H-val közösen
indított teszt is ennek a digitalizációs folyamatnak a része – tette hozzá a
vezérigazgató.
"Büszkék vagyunk rá, hogy a Mastercard a fővárosi közösségi közlekedés egy ilyen fontos fejlesztésében lehet a BKK partnere” – mondta Berkes Tibor a sajtótájékoztatón. Mastercard igazgatója hozzátette: „Az utasok Európa és a világ számos nagyvárosában utazhatnak már egyszerűen, érintésmentesen a bankkártyájuk, mobiltárcájuk, vagy arra alkalmas viselhető eszközük használatával. Globális tapasztalataink alapján ez az innováció mindenhol magasabb ügyfélélményt és elégedettséget eredményezett. Biztosak vagyunk abban, hogy ez Budapesten sem lesz másként, és egyre több vonalon nyílik majd lehetőség a technológia bevezetésére."
„Ma már bármikor, bárhol, bármit megvehetünk bankkártyával, akár a tárcánkban, akár a mobilunkban van. Miért ne lehetne így a buszjeggyel is? Ferihegyről jövet vagy oda menet? Ezért biztosítjuk a reptéri gyorsjáratokon a bankkártya elfogadását, könnyítve ezzel az utazó magyarok és a hozzánk érkező külföldiek életet.” - mondta el Király Andrea a K&H Csoport lakossági divízióvezetője.
A BKK ügyfeleinek a 100E Repülőtéri Expressz buszjáraton a jegyvásárláshoz és -érvényesítéshez nem lesz másra szükségük, csupán egy érintésmentes fizetési funkcióval rendelkező fizikai, vagy digitalizált bankkártyára.
Hogyan működik és miben más a Budapest Pay&GO?
Az újszerű technológiának köszönhetően a BKK ügyfelei előzetes regisztráció nélkül, bankkártyájuk, okostelefonjuk, vagy okosórájuk segítségével válthatnak jegyet a 100E Repülőtéri Expresszre. A járat utasainak nem lesz szükségük sem arra, hogy egy applikációban, vagy egyéb online felületen regisztráljanak, sem arra, hogy egy papírjegyet tartsanak maguknál az utazás végéig. Elegendő lesz csupán elővenniük a bankkártyájukat, vagy okoseszközüket és azt használniuk a járművön elhelyezett készüléknél
A Budapest Pay&GO nem keverendő össze azokkal a bankkártya alapú jegyvásárlási megoldásokkal, amelyeket helyi, illetve országos közlekedési társaságok már használnak Magyarországon. Ez a digitális szolgáltatás jóval több, mint egy hétköznapi bankkártyás vásárlás. Ugyanis a tranzakcióval együtt az érvényesítés is megtörténik, az ügyfelek bankkártyája pedig alkalmassá válik arra, hogy később, egy esetleges ellenőrzés esetén igazolja az utazási jogosultságot. Tehát nincs szükség sem papír, sem online jegyre.
A BKK célja, hogy ügyfelei gyorsabban, egyszerűbben végezhessék el a vásárlást és az érvényesítést, illetve, hogy a társaság a BudapestGO után egy újabb papírmentes, digitális megoldással népszerűsítse a környezetbarát közösségi közlekedést – ehhez kiváló tapasztalatgyűjtésre nyújt lehetőséget a most induló projekt. A BKK tervezi, hogy a tesztet később az M1-es metróra is kiterjeszti.
Budapesti Közlekedési Központ
K&H
Mastercard
Monet+